segala apa yang bermain difikiran

Friday 22 July 2011

ADA APA DENGAN BLOG?


Percaya atau tidak, masih ramai yang tidak perasan dan tidak sedar akan potensiBLOG. Sebenarnya blog mempunyai potensi yang amat bagus jika di monetize dengan betul. Selain dari sebuah platform online, blog juga mampu menyampaikan segala jenis bentuk mesej dengan kadar yang pantas dan mudah.

Mengapa BLOG?
Mengapa tidak Facebook?
Mengapa tidak Flickr?
Mengapa tidak Tumblr?

BLOG tidak memerlukan pengunjung dan pelawat untuk memasukkan username mahupun password (login system). Hanya taip dan klik sahaja alamat laman blog tersebut, maka semua cerita dan informasi terkini boleh dibaca dengan mudah.
Blog juga sesuai untuk memasarkan produk dan juga pelbagai jenis perkhidmatan. Menariknya dalam kebanyakan keadaan, blog lebih senang untuk di guna pakai berbanding laman web statik dan laman sosial biasa.
Walaupun laman web sosial seperti Facebook telah menjadi kegilaan ramai pengguna internet, tetapi masih terdapat beberapa lagi kekurangan yang boleh memberikan kesan kepada photographer itu sendiri.
Antara perkara yang perlu di beri perhatian oleh photographer ialah:
1. Jika photographer itu HANYA mengupload gambar dan karya mereka diFacebook, maka secara automatiknya kualiti gambar itu akan berkurangan. Ini adalah kerana sistem di Facebook tidak akan menyerap 100% keaslian warna dan juga details gambar. Photographer tersebut pastinya akan rugi.
2. Masih ramai lagi pelanggan di luar sana termasuk emak bapak pengantin yang masih belum memiliki Facebook. Jika ada di kalangan mereka yang ingin melihat hasil kerja photographer di Facebook, ini adalah satu masalah yang amat besar.
3. Bukan semua pelanggan yang tidak ada Facebook sanggup menghabiskan masa untuk mendaftar serta login ke dalam Facebook semata-mata untuk melihat gambar-gambar yang di upload di Facebook. Dengan lain perkataan, adalah lebih baik jika photographer tersebut memberikan option lain seperti blog.
4. Sama juga kesnya jika photographer tersebut mengupload gambar di Flickr dan juga Tumblr. Walaupun kualiti gambar di Flickr cukup cantik, tapi agak sukar bagi pelanggan untuk mencari hasil kerja photographer (kerana ramai photographer di dalamnya). Mungkin ada yang boleh ingat page photographer tersebut di sana, tetapi ramai juga yang akan lupa
5. Berbanding dengan komuniti online seperti Johor Photographer, apa yang perlu di beritahu kepada pelanggan ialah “pergi sahaja ke laman web Johor Photographer Dot Com“. Apabila pelanggan pergi ke laman web ini, maka secara tidak langsung semua photographer di dalamnya akan mendapat pendedahan secara serentak.
6. Mempunyai blog tidak bermaksud mengetepikan semua laman web sosial. Malah, laman web sosial akan lebih membantu jika ianya bijak digunakan pada tempat dan waktunya. Inilah yang akan di ajar dan di kongsikan di dalam kelas blogging, kelas tutorial dan juga kelas internet marketing.
7. Kelebihan mengupload gambar ke dalam blog berhostingkan “space sendiri” memang berbaloi. Ini adalah kerana kualiti gambar dapat di jaga dengan BAIKkerana sistem hostingnya adalah berbayar, bukan percuma seperti blog provider yang lain.
8. Bermakna semua portfolio dan juga gambar-gambar cantik photographer dapat di pamerkan dengan lebih JELAS dan BERKUALITI. Dari satu pihak, photographer itu akan berasa bangga manakala dari satu pihak yang lain (pelanggan), mereka juga akan berpuashati dengan kualiti dan hasil kerja photographer itu sendiri.
9. Selain dari BLOG photographer, Johor Photographer juga mempunyai blognya sendiri. Blog ini akan memfokuskan pada semua aktiviti Johor Photographer secara am. Jika anda ingin membaca dan mengetahui semua aktiviti terkini mengenai photographer yang anda suka, bolehlah berkunjung ke blog rasmi Johor Photographer.
10. Tiada apa yang dapat menyentuh hati seorang photographer selain dari gambar dan kualiti hasil kerjanya itu di sukai oleh orang lain. Bila photographer itu melakukan yang terbaik, maka pelanggannya juga akan mendapat yang terbaik !!!!

No comments:

Post a Comment